21/7/17

FaPaC vota en contra del debat Ara és demà

I les famílies?  Cinc ponències, cap referència

No hi ha cap referència a la família al títol de cap de les cinc ponències. Aquesta és la raó principal, entre d'altres, per la qual FaPaC ha votat en contra de la proposta final sobre el Debat Ara és Demà promogut pel Departament d'Ensenyament. La federació veu amb incomoditat que no es tingui en compte les famílies quan es parla d’educació i sí quan toca pagar o protestar. Les cinc ponències són:
  • professorat
  • alumnat
  • centres educatius
  • pilars
  • arquitectures del sistema

    Escola pública, de tots
    FaPaC opina, tal com diu el pedagog Francesco Tonucci, que “una escola per ser escola ha de ser pública, oberta a tothom”. El nostre objectiu seria que totes fossin escoles públiques en aquest sentit. Ara no ho són. I no veiem un camí clar a les ponències en aquesta línia. De fet, es fan servir massa les mateixes expressions que ens han portat a aquesta situació.


    Autonomia de centres i democràcia
    Els centres educatius han de ser democràtics. Sotmesos al control de la pròpia societat. El consell escolar és qui ha de dirigir de debò el centre i l’equip directiu qui ha d’executar les decisions del consell escolar. Ara no és així, fins i tot quan la norma anava en aquesta direcció, la realitat no encaixava del tot. El que es proposa al text tampoc va en aquesta línia.

    El centre educatiu està al servei de les persones i és la societat qui ha de vetllar perquè així sigui. Per tant, cal recuperar els consells escolars democràtics i decisoris, amb presència de la societat més enllà de la figura del representant municipal. Caldria que hi fossin presents les associacions de veïns, entitats de lleure, antics alumnes, membres d’escoles i instituts adscrits, equips de menjador, etc.

    Professorat
    Calen canvis en formació inicial i permanent. Malgrat tot, tenim en general uns professionals molt competents. Però una organització molt burocratitzada i un cert corporativisme fa que determinats comportaments es sobredimensionin i la imatge en surti distorsionada. Alguns dels problemes típics  són la manca d’estabilitat d’algunes plantilles, amb una presència elevada d’interinatges, la gran quantitat de professionals en comissions de servei i tasques administratives que demostren una certa voluntat de fugir de l’aula. I, en darrer terme, la presència de persones amb poca vocació i poca empatia. El repte aquí és fer canvis en aquells aspectes que no funcionen sense tenir afectacions negatives en aquells aspectes que responen positivament.

    Menjadors escolars
    Un tema important que no figura i passa de puntetes per tot el debat és el menjador escolar. Anant a màxims ha de ser gratuït, universal i gestionat directament pel mateix centre, amb una dotació pressupostària suficient que permeti el seu correcte desenvolupament. Ha de tenir una comissió del consell escolar que se’n cuidi del seguiment, per garantir una dieta equilibrada i l’aprenentatge d’hàbits correctes d’alimentació.

    Nous models
    Caldria buscar un tipus d’aprenentatge que defugís el model del XIX i començaments del XX. Es pot parlar d’aprenentatge personalitzat, però cal anar més enllà. Grups d’edats i competències diverses poden ser el nucli actiu d’aprenentatge habitual del sistema, i no deixar els aspectes trencadors per a moments molt limitats i amb l’única finalitat de poder posar-los a la memòria de curs.

    L’escola pot ser una gran eina de lluita contra la pobresa si ofereix competències i coneixements als sectors socials desfavorits. Però en un marc on per a molta get el fet de tenir fills és un passaport directe cap a la pobresa, on aproximadament un 30% dels menors de 16 anys està sota el llindar de la pobresa, la millor política educativa és la lluita contra la pobresa. I aquí el Departament d’Ensenyament ha de començar a treballar amb altres administracions en aquesta línia.

    Debat alternatiu sobre l'educació
    La comunitat educativa, com a contestació al plantejament vertical de l’Ara és demà va organitzar el Debat extraordinari sobre l'educació pública catalana per tal de donar el protagonisme i la veu directa a mestres, professors, docents, mares, pares i estudiants.

    Es va celebrar el 25 de març de 2017 a un institut de Barcelona, amb la participació de més de 250 persones. Es va posar el focus sobre l’educació i l’escola públiques i aquells temes i problemàtiques pedagògiques, polítiques i socials que ara mateix es donen i es debaten a les aules, als claustres i al carrer. Podeu consultar els vídeos i el resum de continguts en el web: http://www.debateducaciopublica.net/